Unge fortæller

Mindfulness kurset har givet positivt udbytte til de unge studerende i Aarhusgruppen

"Jeg er blevet mere opmærksom på mig selv og ikke at skubbe alting væk, men anerkende at situationen er, som den er, og dermed komme udenom mange “melt-downs”. Få stoppet den onde spiral. Særligt at spise min mad med opmærksomhed og at anvende gående meditation er godt for mig. Det er mere håndgribeligt og passer godt til mig.” Lærerstuderende kvinde 23 år.

“Jeg ville gerne lære at håndtere min stress og få bedre nattesøvn, derfor kom jeg på kurset. Men jeg har stadig 1000 deadlines, men nu lader jeg dem ikke påvirke mig på samme måde. Nu er jeg i nuet og har ændret min tankegang. Jeg er gået mere ud af planlægning og samler mit sind og oplever nærvær. Parkerer tankerne. Efter de 8 ugers kursus ved jeg godt, at mindfulness ikke er et projekt – det er en helt livsændring og det har givet mig en helt ny måde at forholde mig til mit liv. At jeg nu også lytter til det, der kommer indefra og ikke kun udefra (studiet og arbejdet). Yoga og meditation i en session efter hinanden er særligt godt for mig, jeg får ro i kroppen og bagefter i sindet.” Universitetsstuderende mand 25 år.

“Jeg har særligt lært at registrere mine tanker uden at behøve at forholde mig til dem hele tiden. Eller: "du skal altid være helt vild glad", men det behøver jeg ikke kræve af mig selv. Jeg har særligt brugt appen til at opdage, at jeg har mange negative følelser, og at det nok er det, jeg skal have fokus på. Nogle gange er det super dejligt at lave øvelserne, og andre gang er det meget ubehageligt, men jeg gør det, og det hjælper mig. Yogaen er super god og meditation bagefter virker godt.” Højskoleelev, kvinde 18 år.

"Jeg har lavet mindfulness i over et år i forbindelse med tidligere stress, så jeg kendte til øvelserne før kurset. For mig er det godt at lave længere øvelser på 45 minutter på kurset fx meditation og yoga sammen, da det er sværere at gøre derhjemme, hvor det bliver kortere tid. Det giver mig virkelig meget, når vi laver praksis sammen i det her rum for det. Jeg bliver mere og mere optaget af, hvad fordybelsen i mindfulness kan." Lærerstuderende kvinde 27 år.

"Jeg har særligt været glad for yoga-sessionerne, hvor jeg får helt ro i kroppen og mærker det virker i hverdagen. Jeg er begyndt at slukke for tv'et, høre rolig musik og skabe ro i hverdagen, hvor jeg nu også finder glæde og nærvær ved at hækle og lave kreative ting. Jeg har været særlig glad for kropsskanning og yoga og meditation ud i ét langt træk." Universitetsstuderende kvinde 26 år.